לוגו של המשרד 3

תוכן עניינים

הסוף לעידן הדרכונים הפורטוגלים

כבר תקופה ארוכה שהדרכון הפורטוגלי מלווה אותנו ומהווה חלק בלתי נפרד מחיינו.

לייתר דיוק מסוף שנת 2015 נפרץ הסכר עבור יהודים בני עדות המזרח ומרגע זה גם הם יוכלו להפוך להיות אזרחים אירופאים.

הפרסום המסיבי שעושות חברות שונות העוסקות בתחום הוצאת אזרחות פורטוגלית גרמו לנושא זה לחלחל לכל בית בישראל ולהפוך עשרות אלפים של ישראלים לאזרחי האיחוד האירופאי.

קרא גם על >> כמה ישראלים מחזיקים בדרכון זר.

כבר חמש שנים שהמוני ישראלים מימשו את זכאותם ההיסטורית וקיבלו דרכון פורטוגלי ובפועל יוצא הפכו להיות אזרחי האיחוד האירופאי. אם כן, מדוע עתה נראה שהסוף לאפשרות לקבל דרכון פורטוגלי קרובה מתמיד?

איזה שינוי חל במדיניות של ממשלת פורטוגל שגרם לה לשנות את החלטתה ולהביא לשינוי בחוק ההיסטורי שחוקקה בשנת 2015.

על כל שאלות אלו נעמוד במאמר זה.

 

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות, השאירו פרטים:

 

הרקע לחוק מגורשי ספרד:

חוק מגורשי ספרד הוא חוק ייחודי בעולם המאפשר ליהודים צאצאים לגירוש יהודי ספרד לקבל אזרחות פורטוגלית במידה ויוכיחו זיקה ליהודי ספרד ופורטוגל.

ייחודיותו של חוק זה נובעת מההכרה המאוחרת של ממשלות ספרד ופורטוגל בעוול ההיסטורי שגרמו ליהודים שהתגוררו בשטחן לפני למעלה מחמש מאות שנים כאשר אילצו אותם להתנצר או לעזוב את שטח המדינה.

אין צורך להרחיב אודות סיפור גירוש יהודי ספרד והצו המלכותי ההיסטורי שנחתם על ידי המלך פרננדו בשנת 1492 המורה על גירוש יהודי ספרד.

חוק מגורשי ספרד שנחקק על ידי פורטוגל נועד לתקן את העוול ההיסטורי של צו מלכותי זה ולהעניק לצאצאי מגורשי ספרד חזרה את אזרחותם שנלקחה מהם כאשר גורשו.

 

התהפוכות שעבר חוק מגורשי ספרד

כפי שצוין, חוק מגורשי ספרד יצא לדרכו אי שם בסוף שנת 2015 כאשר ממשלות ספרד ופורטוגל החלו להעניק את אזרחותן לצאצאי יהודי מגורשי ספרד.

בשנים 2016- 2017 לא זוהתה הירתמות מצד החברה הישראלית לחוק זה וקצב המבקשים היה מנומנם ולא כפי שהיה מצופה.

בשנים אלו מגיש הבקשה לאזרחות פורטוגלית לא היה צריך לצרף אילן יוחסין אלא עליו היה להצטייד בתעודה רשמית מהקהילה היהודית ותו לא.

בשנים 2018 -2019 גדל קצב מבקשי האזרחות פי כמה וכמה מהשנים שקדמו להן וניכר היה כי הציבור בישראל הבין את המשמעות העצומה בקבלת דרכון אירופאי.

פרסום מסיבי מצד חברות שונות העוסקות בתחום גרם למודעות גדולה בציבור הישראלי ומשכך הוכפל גם כמות הבקשות.

בשנת 2020 המשיך קצב הבקשות לגדול ואלפים של בקשות הוגשו למשרד הפנים הפורטוגלי וגרמו לצוואר בקבוק וזמני המתנה מפלצתיים.

בשנים אלו וככל הנראה לאור כמות הבקשות העצומה שהוגשו לממשלת פורטוגל, ביקשה ממשלת פורטוגל לחדד את הזיקה של מגיש הבקשות לגירוש יהודי ספרד

וביקשה כי כל אדם ואדם יגיש יחד עם התעודה הרשמית מהקהילה היהודית אילן יוחסין משפחתי מפורט מספר דורות אחורנית.

הגשת אילן היוחסין חתום על ידי הקהילה היהודית הוא תנאי סף להגשת הבקשה.

אי שם בשנת 2020 התעוררו גורמים פוליטיים בפורטוגל אשר לא אהבו את הרעיון כי עשרות אלפים של ישראלי יהפכו בקרוב להיות חלק ממדינתם וניסו להצר את צעדי המבקשים.

תחילה, ניסו לחוקק חוק המחייב את מגיש הבקשה להתגורר בפורטוגל שנתיים קודם הגשת הבקשה אך חוק זה לא עבר בפרלמנט הפורטוגלי בסופו של יום. לאחר מכן,

דרשו מנשיא פורטוגל להצר את צעדי מגישי הבקשות לדרכון פורטוגלי ובימים אלה טרם התקבלה הכרעה באיזה אופן יש לנהוג עם מגישי הבקשות החדשים ואלו דרישות נוספות יש לדרוש מהם.

 

לא מן הנמנע כי בקרוב יהיה קשה מאוד לקבל אזרחות פורטוגלית

כפי שצוין קודם לכן, גורמים פוליטיים שונים בפורטוגל פועלים לילות כימים כדי לצמצם ככל שניתן את האפשרות לקבל אזרחות פורטוגלית. בימים אלו ממש עומדים להיכנס שינויים חדשים בחוק מגורשי ספרד אשר ככל הנראה יגבילו באופן משמעותי את צעדי המבקש ויערימו קשיים על האפשרות לקבל אזרחות פורטוגלית.

לאורך השנה האחרונה נעשו מספר ניסיונות ממשים להצר את צעדי מגישי הבקשה לאזרחות פורטוגלית ואף להביא לביטול החוק לחלוטין.

התערבותה של הקהילה היהודית בפורטוגל

וכן גורמים פוליטיים אחרים מנעו את ביטול החוק אך לא לעולם חוסן ולא ניתן לדעת מה יעלה בגורל חוק נפלא וייחודי זה.

האם עידן הדרכון הפורטוגלי הסתיים - עו"ד ישראל מזרחי ושות'

אילו שינויים יכולים להיכלל במסגרת תיקון חוק מגורשי ספרד

כפי שזכור, באמצע שנת 2020 ביטלה ממשלת ספרד את החוק המאפשר לצאצאי גירוש יהודי ספרד לקבל אזרחות ספרדית ובכך הביאה לקיצו את החוק.

ממשלת פורטוגל אשר החלה את דרכה בתחום זה בדומה לממשלת ספרד נכון לימים אלו לא הודיעה על צעד דומה אך לא מן הנמנע כי גם דבר זה עלול לקרות.

שיוניים נוספים היכולים להתרחש הם כפי שצוין כי יידרש תנאי של מגורים בפורטוגל קודם הגשת הבקשה לקבלת האזרחות אך גם תנאי זה ככל הנראה כפי שצפוי כרגע לא נמצא על הפרק.

תנאים אחרים ראליים יותר כדרישה לקבלת אזרחות פורטוגלית הם לימוד השפה או פתיחת חשבון בנק בפורטוגל.

לימוד השפה הפורטוגזית בהחלט יכול לשמש כתנאי סף להגשת הבקשה לאזרחות בדיוק כפי שעשתה ספרד טרם ביטלה לחלוטין את החוק.

פתיחת חשבון בנק בפורטוגל הוא גם תנאי סביר שיתבקש על ידי ממשלת פורטוגל אך כפי שצוין קודם לכן בשלב זה לא ניתן לדעת אלו דרישות תעלנה על ידי ממשלת פורטוגל במסגרת התיקון לחוק מגורשי ספרד.

כיצד נדע מתי השינוי לחוק יכנס לתוקפו :

ראשית, הציבור הישראלי עוקב אחרי נושא זה באופן עקבי והתקשורת הישראלית מעדכנת באופן מידי על כל שינוי או הודעה שיוצאת בהקשר זה.

מעבר לכך, משרדי עורכי דין העוסקים בתחום מקיימים קשר רצוף עם עמיתיהם בפורטוגל ודואגים להתעדכן בצורה שוטפת בשינויים הצפויים להתרחש בקרוב.

על פי ההערכות, תכולת השינויים הצפויים להיכנס בחוק הפורטוגלי לא יכנסו לתוקפם באופן מידי אלא יינתן זמן הסתגלות לכלל הציבור לתקנות החדשות.

מהו משך זמן ההסתגלות והאם כך אכן הדבר יקרה הכל בגדר השערה ולא ניתן לדעת כיצד הדבר אכן יקרה בסופו של יום.

כיצד ניתן להתמודד עם השינויים הצפויים במסגרת חוק מגורשי ספרד

הדרך היעילה והטובה ביותר להתמודד עם שיונים כאלה ואחרים במסגרת חוק מגורשי ספרד היא להגיש את הבקשה לאזרחות כמה שיותר מהר

ובכך להימנע מכל שיוני שיחול על מגישי הבקשות החדשים.

הגשת הבקשה לממשלת פורטוגל וקבלת מספר מעקב תבטיח למעשה כי מגיש הבקשה החל את תהליך ההתאזרחות וכל שינוי שיכנס לתוקף לא יחול עליו.

אם במידה והשינוי בחוק יחל טרם הגשת הבקשה הרי שככל והדרישות הנוספות מטעם ממשלת פורטוגל יהיו סבירות ניתן יהיה להתגבר עליהן ולעמוד בדרישתן.

משרדנו בעל ניסיון רב בהתמודדות עם הבירוקרטיה הפורטוגלית וידע למצוא פתרון מקצועי לכל דרישה שתעלה.

מה מומלץ לעשות בשלב זה

אם קראת מאמר זה והנך זכאי לקבל אזרחות פורטוגלית מכך היותך צאצא לגירוש יהודי ספרד שים לב כי חלון ההזדמנויות שלך לקבל אזרחות אירופאית הולך ומצטמצם ובקרוב ייתכן ולא תוכל להגשים חלון זה.

משרדנו אמנם ידע להתמודד עם כל שינוי שיכנס לתוקפו אך יחד עם זאת המצב הנוכחי הינו המצב הנוח ביותר עבור קבלת אזרחות פורטוגלית.

לאור התקופה הלוקה בחוסר בהירות לגבי עתידו של הדרכון הפורטוגלי אנו ממליצים להתחיל את תהליך ההתאזרחות מהר ככל שניתן ולהספיק לתפוס את הרכבת בטרם יהיה מאוחר.

משרדנו הינו משרד בוטיק המתמחה בהוצאת אזרחות פורטוגלית ומאחוריו מאות לקוחות מרוצים המחזיקים בדרכון פורטוגלי.

יש לשים לב כי שלב הגשת הבקשה וכל הפרוצדורה הכרוכה בכך אורכת אף היא זמן מסוים ולכן כדי למהר ולהתחיל את התהליך ויפה שעה אחת קודם.

לאחר עריכת בדיקת הזכאות הקצרה באתרנו אנו נודה לך על השארת הודעה ואנו נדאג לשוב אליך בהקדם ולהגשים לך את החלום להחזיק באזרחות אירופאית.

קרא עוד על >> הוצאת דרכון אירופי – איך ניתן להשיג ולמה כדאי? וגם >> איך לקבל אזרחות אירופאית: כל מה שצריך לדעת!.

צוות משרדנו מונה מספר עורכי דין המתמחים בתהליך הוצאת דרכון פורטוגלי כאשר חלוקת העבודה נעשית באופן ברור לצורך ייעול ההליך וקידומו באופן המקצועי והמהיר שניתן. צוות משרדנו זמין ועונה לכל שאלה ובקשת הבהרה כמעט 24 שעות ביממה וערוך לתת לכם את השירות הטוב ביותר שקיים בתחום. היכנס לאתר האינטרנט שלנו והתרשמו בעצמכם.

עורך דין מזרחי ושות'
דרכונים פורטוגלים
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות מלאו פרטים!
לוגו של המשרד 3
שתפו את הכתבה
דילוג לתוכן