לוגו של המשרד 3

תוכן עניינים

פורטוגל במלחמה העולם השנייה – כיצד נשמרה הניטרליות

פורטוגל במלחמה העולם השנייה, מה היה המדיניות וחלקה של פורטוגל במהלך המלחמה כל זאת במאמר זה,

מלחמת העולם השנייה ידועה באכזריותה והמוות שהותירה בכל מקום שפקדה. מדינות רבות ביבשת אירופה מצאו עצמן נגררות למלחמה אשר כלל לא רצו בה. חלק ממדינות אלו הצטרפו לבעלות הברית נגד גרמניה הכובשת וחלקן חברו לשלטון הנאצי וסייעו לו.

כאשר אנו מדברים על פורטוגל בתקופת מלחמת העולם השנייה אנו מדברים על מדינה שנשלטה על ידי הדיקטטור אנטוניו סלזאר אשר שלט בה עד 1974.

בתקופה זו, לא ראה בעין יפה אנטוניו את יחסי ספרד עם גרמניה והחליט לשמר את הברית שנחתמה עם בריטניה. כפי שנראה תיכף, מעמדה של פורטוגל במלחמת העולם השנייה הייתה ניטרלית והיא לא לקחה חלק במלחמה.

 

ניסיונה של פורטוגל לשמור על ניטרליות במהלך המלחמה

לאורך כל המלחמה הצהירה פורטוגל כי היא אינה נוטלת חלק במלחמה. יחד עם זאת, אישרה ממשלת פורטוגל כי הברית הישנה עם בריטניה עדין עומדת בעינה זאת למרות שבריטניה מעולם לא ביקשה את עזרתה.

מעמדה כמדינה ניטרלית במהלך המלחמה, הפך את פורטוגל לנתיב בריחה מאימת המלחמה וכפי שנראה היו מספר ניסיונות להפר את ניטרליות זו.

 

התייחסות פורטוגל ליהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה

לאחר כיבוש צרפת, אפשר נשיא פורטוגל לארגון היהודי אמריקאי היאס להעביר את מטהו לליסבון. ארגון זה סייע ליהודים מאירופה להגר לארצות הברית וכאמור את עבודה זו עשה ממטה הארגון שהעתיק את מקום מושבו לליסבון.

 

באופן כללי ניתן לומר כי פורטוגל היוותה אחת מהתחנות החשובות עבור מהגרים במהלך המלחמה ודרכה עברו לא מעט פליטים אשר חיפשו דרך מפלט מאימת המלחמה. על פי הערכות בין 200 אלף איש עד מיליון עברו דרך פורטוגל בדרך אל החופש. חלקם הגדול אמנם לא הצליח לעשות זאת אך בהחלט ניתן לומר כי פורטוגל הייתה תחנה חשובה במאמצים נגד המלחמה.

 

אירועים שערערו את מעמדה של פורטוגל כמדינה ניטרלית

פורטוגל אשר כאמור נמנע מלקחת צד במלחמה שמה לה לדגש לא ליטול בה חלק. שני אירועים אשר התרחשו בפורטוגל כמעט גרמו לה לאבד את הניטרליות הזו. אירוע המכונה מבצע זריזות. באירוע זה תכננה בריטניה להקים באיים אשר בשליטת פורטוגל בסיסים צבאיים. לבסוף, פעולה זו לא יצאה לפועל שכן פורטוגל נתנה את הסכמתה למהלך.

האם פורטוגל הצליחה לשמור על ניטרליות במלחמה - עו"ד ישראל מזרחי ושות'

אירוע המכונה תוכנית אפור. באירוע זה תוכנן על ידי חיל האוויר האמריקאי להשתלט על האיים שבשליטת פורטוגל ומשם לנהל את המלחמה נגד גרמניה. אין ספק כי מדובר באירועים אשר יכלו להוציא את פורטוגל מהמשוואה ששמה לעצמה אך חרף זאת הצליחה פורטוגל לשמור על ניטרליות עד לסיום המלחמה.

 

דרכון פורטוגלי לצאצאי גירוש יהודי ספרד ופורטוגל

אמנם במאמר זה עסקנו במעמדה של פורטוגל בתקופת מלחמת העולם השנייה אך בשל פועלה של פורטוגל וספרד באירוע המכונה גירוש יהודי ספרד נעקרו מבתיהם עשרות אלפי יהודים כתוצאה מהחלטת המלך פרננדו.

בעקבות גירוש יהודי ספרד ופורטוגל, החליטה ממשלת ספרד לתקן את העוול ההיסטורי שעשתה והעניקה אזרחות ספרדית לצאצאי גירוש יהודי ספרד. ממשל פורטוגל, החליטה אף היא בצעד דומה לתקן את העוול ההיסטורי שעשתה ובדומה לספרד החלה להעניק אזרחות פורטוגלית ליהודים אשר יוכיחו זיקה לגירוש יהודי ספרד.

זיקה לגירוש יהודי ספרד יש להוכיח באמצעות מסמכים ותעודות שונות אשר יעדו כי המוצא המשפחתי אכן מספרד ופורטוגל. הגורם המכריע בשאלת הוכחת הזיקה היא הקהילה היהודית בפורטוגל אשר בהתבסס על המסמכים המונחים בפניה תקבע אם המבקש אכן עמד בכל התנאים שנקבעו.

במדיה והנך סבור כי אתה צאצא לגירוש יהודי ספרד תוכל לבדוק זאת באמצעות בדיקה קצרה באתר האינטרנט שלנו. במדיה ונמצאת זכאי השאר לנו הודעה ואנו נשוב אליך בהקדם.

צוות משרדנו מונה מספר עורכי דין המתמחים בתהליך הוצאת דרכון פורטוגלי כאשר חלוקת העבודה נעשית באופן ברור לצורך ייעול ההליך וקידומו באופן המקצועי והמהיר שניתן. צוות משרדנו זמין ועונה לכל שאלה ובקשת הבהרה כמעט 24 שעות ביממה וערוך לתת לכם את השירות הטוב ביותר שקיים בתחום. היכנס לאתר האינטרנט שלנו והתרשמו בעצמכם.

עורך דין מזרחי ושות'
דרכונים פורטוגלים
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות מלאו פרטים!
לוגו של המשרד 3
שתפו את הכתבה
דילוג לתוכן