לוגו של המשרד 3

תוכן עניינים

עונש מוות בפורטוגל – הכל על עונש מוות

הכול על עונש מוות בפורטוגל

עבור רובנו עונש מוות נתפס כדבר מזעזע הנוגד כל נורמה מוסרית חברתית ופוגע קשות בזכויות האדם. האמת היא, כי גם בימנו אנו קיימות מדינות ברחבי העולם, לאו דווקא מדינות לא מפותחות, בהן קיים עונש מוות בגין ביצוע עבירות שונות לדוגמא רצח. ניתן למצוא מדינות כאלה ברחבי ארצות הברית כגון טקסס וקליפורניה.

פורטוגל המדינה האירופאית הראשונה שביטלה את עונש המוות - עו"ד ישראל מזרחי ושות'

במדינות רבות אחרות כגון תאילנד ומדינות נוספות, עונש מוות נהוג אף בגין ביצוע עבירות כגון עבירות סמים וסחר בסמים. בעבר, עונש מוות היה עונש מקובל ברוב מדינות העולם אך עם הזמן מדינות רבות הוציאו עונש זה מספר החוקים ואינן משתמשות בו יותר. במדינת ישראל למשל, פעם אחת בלבד מקום המדינה הוצא אדם להורג (משפט אייכמן) מכוח חוק שפיטת נאצים ועוזריהם.

במאמר זה נסקור בקצרה את נושא עונש מוות בפורטוגל, נראה כיצד פורטוגל נהגה ונוהגת בעניין עונש מוות והאם בענישה הקיימת במדינה.

 

ביטול עונש המוות בפורטוגל

ניתן לומר כי בהחלט פורטוגל מהווה חלוץ ההולך לפני המחנה בנוגע לביטול עונש המוות. כבר בשנת 1846, הפסיקה פורטוגל להשתמש בעונש מוות כחלק מענישת עבריינים ובשנת 1867 בוטל באופן רשמי עונש זה. שיטת הוצאה להורג שהייתה נהוגה בפורטוגל הייתה מוות בתלייה אך כאמור עונש זה בוטל בשנת 1867.

בסקר שנערך בפורטוגל בגין עונש מוות, מסרו 51% מהנשאלים כי בשום מצב לא ניתן יהיה להצדיק עונש מוות. תוצאה זו ממחישה כמה הציבור הפורטוגלי קשוב לזכויות אדם וערוך לשמור עליו כערך עליון גם במחיר של ביקורת ופגיעה קשה מצד הפושעים בזכויות האדם של הנפגעים.

 

פורטוגל כמדינה השומרת זכויות אדם

ביטול עונש מוות בפורטוגל מהווה הצצה קטנה למדינה גדולה השומרת ומגנה על זכויות אדם באשר הן. כפי שניתן לראות, פורטוגל הייתה הראשונה באירופה שהפסיקה להשתמש בהוצאה להורג כאמצעי ענישה ואף באופן רשמי ביטלה עונש זה בשנים בהן הוצאה להורג הייתה דבר מקובל.

לא רק בתחום הוצאה להורג מובילה פורטוגל בתחום זכויות אדם, אלא אף בתחום הקהילה הגאה, תחום ההגירה ותחומים אחרים המשקפים את דעת הקהל הפורטוגלית הדוגלת בסבלנות וכיבד האחר למרות השוני.

 

להיות אזרח פורטוגל זה להיות חלק ממערכת של צדק ויושרה

בתחומים רבים בנושא זכויות אדם מובילה פורטוגל באיחוד האירופאי ומשמשת מודל לחיקוי. כיום, להחזיק בדרכון פורטוגלי אין הכוונה רק להחזיק בדרכון עוצמתי וחזק המדורג במקום שישי בעולם אלא אף מדובר בלהיות אזרח של מדינה המכבדת זכויות אדם ומעניקה חופש מוחלט לאזרחיה.

כיום, באמצעות התיקון לחוק שנערך בפורטוגל, יכול כל אזרח ישראלי יהודי אשר לו זיקה לגירוש יהודי ספרד לקבל דרכון פורטוגלי ולהפוך להיות אזרח המדינה הנפלאה הזו.

 

כיצד ניתן לדעת אם אני זכאי לקבל דרכון פורטוגלי

בעקבות התיקון לחוק האזרחות בפורטוגל, כל אדם אשר הינו צאצא ישיר לגירוש יהודי ספרד רשאי ויכול לקבל אזרחות פורטוגלית. בדיקת הזכאות תעשה אל מול הקהילה היהודית בפורטוגל אשר לה הסמכות לקבוע ולהחליט בדבר הזיקה והזכאות.

באופן עקרוני, כל אדם אשר מגיע ממדינות כגון: מרוקו, תורכיה, מדינות המזרח התיכון וכו' זכאי לקבל אזרחות פורטוגלית בהתקיים ייתר התנאים הנוספים. את הוכחת הזיקה לגירוש יהודי ספרד יש לבצע באמצעות שם משפחה מזכה כפי שמופיע ברשימת השמות שפרסמה ע"י ממשלת פורטוגל וכן באמצעות מסמכים נוספים הקושרים את המבקש ליהדות ספרד.

ביטול עונש מוות בפורטוגל לצד התיקון לחוק האזרחות שנערך בשנת 2015, ממחישים כמה מוכנה פורטוגל ללכת לקראת כיבוד זכויות אדם ושמירה עליהן. יש לזכור כי את התיקון לחוק ערכה פורטוגל מתוך הזדהות עמוקה ולקיחת אחריות על ביצוע הפשע הנורא שנגרם ליהודי ספרד עת גורשו משטחה.

בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי כיום באמצעות השיטה הקיימת האתר האינטרנט שלנו הינה קלה ומהירה. עם סיום הבדיקה ולאחר שנמצאת זכאי, השאר לנו הודעה ואנו נדאג לשוב אליך בהקדם.

צוות משרדנו מונה מספר עורכי דין המתמחים בתהליך הוצאת דרכון פורטוגלי כאשר חלוקת העבודה נעשית באופן ברור לצורך ייעול ההליך וקידומו באופן המקצועי והמהיר שניתן. צוות משרדנו זמין ועונה לכל שאלה ובקשת הבהרה כמעט 24 שעות ביממה וערוך לתת לכם את השירות הטוב ביותר שקיים בתחום. היכנס לאתר האינטרנט שלנו והתרשמו בעצמכם.

עורך דין מזרחי ושות'
דרכונים פורטוגלים
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות מלאו פרטים!
לוגו של המשרד 3
שתפו את הכתבה
דילוג לתוכן