לוגו של המשרד 3

תוכן עניינים

הליך תביעות קטנות בפורטוגל

בדומה למדינת ישראל גם בפורטוגל קיים הליך תביעה קטנה בה אזרח רשאי לתבוע אדם אחר בגין סכומי כסף קטנים. בהליך תביעות קטנות בישראל למשל, בעל דין אינו רשאי להגיש ערעור על פסק הדין אלא ברשות בלבד.

בפורטוגל,  ניתן להגיש ערעור על פסק הדין של הליך תביעות קטנות ככל והסכום הכספי עולה על 500 יורו.

במאמר זה, נבחן את הליך הגשת תביעה קטנה ונראה מהם ההבדלים העיקרים בהליכי תביעה קטנה בין מדינת ישראל ופורטוגל. ניתן לומר כי המשותף לשני הליכים אלו הוא גובה הסכום הנמוך יחסית הנתון לסמכות הערכאה השיפוטית וכן האפשרות לערער על פסק הדין. בשתי המדינות, ערעור על פסק הדין אינו יעשה כדבר שבשגרה וכי יש להצביע על תנאי מסוים לצורך כך.

 

הליך תביעות קטנות בפורטוגל - עו"ד ישראל מזרחי ושות'

 

אילו סוגי תביעות ניתן לדון בהליך תביעה קטנה בפורטוגל

ניתן לפתוח בהליכי תביעה קטנה בפורטוגל בהתקיים אחד משני התנאים הבאים:

  • התחייבות מכוח חוזה הרשום בכתב המציין סכום כספי. בדרך כלל, חוזה החתום על ידי שני הצדדים קל להוכיחו ואינו דרוש קיום דיון משפטי ארוך ומורכב. בישראל למשל, חוזה החתום על ידי שני הצדדים המציין סכום כספי נקוב ומדויק אינו דורש פתיחת הליך משפטי וכי ניתן לפתוח בתביעה על סכום קצוב ישירות בלשכת הוצאה לפועל.
  • צו תשלומים הנוגע לחייב המחייבו בתשלום סכום כספי קטן. מהו סכום קטן? על פי החוק הפורטוגלי, הליך תביעה קטנה לא יעלה על 15,000 יורו. בהשוואה למדינת ישראל, הליך תביעה קטנה לא יעלה על 33,800 ₪ נכון לשנת המדובר בפער כספי קטן בין שתי המדינות כך שבסך הכול הרעיון הוא לאפשר לאזרח לתבוע בגין סכומי כסף נמוכים יחסית בהליך משפטי זה.

לצורך השוואה, במדינת ישראל ניתן לתבוע בהליך תביעות קטנות כל תביעה שרוצים למעט תביעה לפי חוק הפלת"ד (תאונות דרכים נזק לגוף) וכן תביעות הקשורות בין עובד למעביד שעניינן תביעות המוגשות בבית דין לענייני עבודה.

 

הוצאות משפט בהליך תביעות קטנות בפורטוגל

בדומה להליך תביעות קטנות בישראל, גם בתביעות קטנות בפורטוגל צד אש הפסיד בתביעה ישלם את הוצאות משפט של הצד שזכה בה לרבות שכר טרחת עורך דין וכן הוצאות משפטיות אחרות הנובעת מהצורך להתייצב לדיון המשפטי. הוצאות משפט של הצד שניצח בתביעה ישולמו ישירות ע"י הצד שהפסיד אלא אם קבע בית המשפט אחרת.

 

זכות ערעור על פסק דין בהליך תביעות קטנות

הליך תביעות קטנות בפורטוגל מאפשר לערער על פסק דין אך ורק כאשר מודבר בסכום כספי הגבוה מ- 500 יורו. ערעור זה ניתן בזכות ובעל הדין אינו צריך לבקש את אישורו של בית המשפט. יש לשים לב כי לצורך השוואה במדינת ישראל לא ניתן לערער על פסק דין בהליך תביעות קטנות וכי במידה ובעל דין ירצה להגיש ערעור עליו לבקש את אישרו של בית המשפט.

נראה כי גם בפורטוגל וגם במדינת ישראל פעל המחוקק לצמצום האפשרות להגיש ערעור על פסקי דין בהליך תביעות קטנות כך שבישראל בכל סכום שהוא יצטרך בעל הדין את אישור הערכאה המשפטית הגבוהה יותר לצורך ערעור בעוד בפורטוגל יוכל בעל הדין לערער רק במידה וגובה התביעה לפחות 500 יורו ויותר.

 

מה בין חוק ומשפט במדינת ישראל ופורטוגל לאזרחות פורטוגלית

מאמר זה עסק בקצרה בהשוואה בהליך תביעות קטנות בין מדינת ישראל ופורטוגל. נראה כי הליך משפטי זה גם אם שונה במקצת בין שתי המדינות עדין משקף מטרה ברורה והיא לאפשר לאזרח הקטן לתבוע בהליך משפטי מהיר את זכויותיו המגיעות לו כחוק.

נדמה כי מערכת המשפט בישראל ופורטוגל פועלות לשמירה וכיבוד זכויות האזרח תוך סיום מהיר של ההליך המשפטי בתוצאה מוצלחת וטובה. בעקבות תיקון חוק האזרחות בפורטוגל, זכאים צאצאי גירוש יהודי ספרד לקבל אזרחות פורטוגלית מכוח תיקון לחוק זה.

ממשלת פורטוגל בצעד אמיץ ויוצא דופן אפשרה ליהודים אלו להחזיק ולקבל דרכון פורטוגלי ובכך להכיר בזכות ההיסטורית של אבות אבותיהם אשר גורשו מאדמת פורטוגל באירוע הידוע והמכונה גירוש יהודי ספרד. ללא ספק מדובר במהלך ייחודי בהיסטוריה האנושית אשר מסמל כיבוד ההיסטוריה והכרה בעוול שנגרם ליהודים אלו.  זה הזמן להתחיל בהליך הוצאת אזרחות פורטוגלית. השאירו לנו הודעה ואנו נפעל לשוב אליכם בהקדם.

צוות משרדנו מונה מספר עורכי דין המתמחים בתהליך הוצאת דרכון פורטוגלי כאשר חלוקת העבודה נעשית באופן ברור לצורך ייעול ההליך וקידומו באופן המקצועי והמהיר שניתן. צוות משרדנו זמין ועונה לכל שאלה ובקשת הבהרה כמעט 24 שעות ביממה וערוך לתת לכם את השירות הטוב ביותר שקיים בתחום. היכנס לאתר האינטרנט שלנו והתרשמו בעצמכם.

עורך דין מזרחי ושות'
דרכונים פורטוגלים
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות מלאו פרטים!
לוגו של המשרד 3
שתפו את הכתבה
דילוג לתוכן